O kole barw, postrzeganiu kolorów i przydatnych stronach
Przygotowując prezentację dla naszych Klientów często otrzymujemy z góry ustalone kolory firmowe, których musimy się trzymać – wszystkie elementy powinny wtedy korespondować z brandbookiem. Powiedzmy jednak, że tym razem mamy w tej kwestii wolną rękę. Dobrze dobrane kolory na pewno podbiją efekt wizualny slajdów, natomiast źle dobrane kolory mogą pogrążyć nawet najlepszą grafikę. Jak zabrać się za komponowanie własnego zestawu barw?
Po pierwsze, odpowiedzmy sobie na pytanie do kogo kierujemy przekaz? Z kogo będzie składać się nasza publiczność? Badania dowodzą, że kobiety i mężczyźni inaczej odbierają kolory. Spójrzcie na zdjęcie poniżej:
Która sowa bardziej Wam się podoba? Naukowcy twierdzą, że kobiety wybiorą sowę po lewej stronie, natomiast mężczyźni będą optować za jej żółtą wersją. Dzieje się tak dlatego, że płeć pierwsza lepiej odbiera barwy pastelowe, a panowie wolą barwy nasycone z zewnętrznej części koła barw. Pamiętajcie o tym tworząc swoje prezentacje.
Niestety, na wyborze między pastelami a nasyconymi kolorami dylematy się nie kończą. Jak skomponować ze sobą zestaw pasujących kolorów? Polecamy Wam trzy proste w obsłudze i darmowe narzędzia. Pierwszym z nich jest wtyczka Palettab do zainstalowania w przeglądarce Google Chrome. Przy każdym otwarciu nowej karty generuje Wam ona zestaw pięciu kolorów i pięciu fontów, które można do tego pobrać z Google Fonts bez żadnych opłat. Świetne źródło inspiracji, które sprawdza się w codziennej pracy.
Drugim narzędziem jest strona coolors.co gdzie poprzez blokowanie kolejnych odpowiadających Wam kolorów tworzycie swój własny zestaw – mająć wciąż gwarancję, że Wasze wybory będą do siebie pasować. Na podobnej zasadzie działa Kuler oparty o koło barw, z tą jednak różnicą, że wybieracie tylko pierwszy kolor, reszta dobiera się automatycznie. Można też eksperymentować z różnymi wariantami zestawów – analogowym, monochromatycznym i innymi.
Każdy kolor ma też swoje własne znaczenie – jedne są energetyczne, ale mogą też być agresywne, inne wyciszają, ale nie będą dynamiczne. Wiele kolorów kojarzy się z czymś konkretnym, np. zielony nawiązuje do przyrody, niebieski i granatowy są bardziej formalne – warto o tym pamiętać komponując je ze sobą.